Wednesday 9 May 2012

Manisan buah lai


    Selalunya resepi ini menggunakan buah pear namun mak menukarkannya dengan buah lai. Dek kerana masih ada 3 biji buah lai yang besar-besar dalam peti sejuk yang dibawa M.Njang pada hari dia berkunjung untuk membuatkan kek span coklat pada dua bulan lepas.

    Sebiji lai dikupas dan dimakan sekeluarga hanya dapat dihabiskan pada hari kedua. Bayangkan betapa besarnya buah itu..hehe.tetapi sangat manis dan berjus. Sedap.

    Maka atas kekreatifan mak yang selalu modified apa sahaja bahan-bahan yang terdapat dalam peti sejuk maka jadilah resepi mudah ini. Ditambah sekarang mak penonton setia Astro 703, 706 dan 707 yang menayangkan rancanga-rancangan masakan dari pelbagai negara terutama masakan barat maka jadilah omputih ler kami..ahaks.

    Resepi ini hasil dari terliur melihat pear yang disediakan oleh Anna Olson dalam rancangan 'Sugar' pada di siaran 703 pada jam 4 petang.

    Bahan-bahannya mudah ringkas dan sedikit sahaja iaitu :

Buah pear @ lai
Gula putih @ gula perang
Serbuk kulit kayu manis
Kulit kayu manis
Kismis hitam ( ini saya punya idea yang memandai jer sebab kismis ini sudah lama dalam peti sejuk..yuhoo)
Sedikit air

    Caranya pun mudah dan ringkas hatta sesibuk manusia pun boleh buat iaitu :

Kupas kulit pear @ lai. Potong buah-buah tersebut kepada dua @ 4 bahagian. Pastinya dibasuh dulu yer. Ikutkan Anna Olson memang la dia tak basuh..hmm..

Masak gula putih @ gula perang bersama sedikit air, serbuk kulit kayu manis dan kayu manis ( semua sukatan dan bahan-bahan ikut suka korang ler yer tapi kalo serbuk kulit kayu manis saya tak suka banyak sebab rasanya agak pedar ). Rumah kami guna gula perang sebab kurang manis ( ini pun K.Ngah masih kata manis..aduyai )

Masukkan buah-buah tadi bersama kismis hitam. Renehkan sampai buah-buah tersebut lembut. Ini pun ikut korang kalo nak lembut @ separa lembut. Ikutkan saya sukakan sedikit keras sebab makan boleh bunyi. Ala-ala mencabar sikit apabila hendak gigit..hehe

Apabila sejuk hidangkan begitu sahaja @ bersama aiskrim vanila. Kebetulan aiskrim vanila sudah lama membeku dalam peti. Sedap tapi saya dan adik balun ketika masih panas..hlooopp..

*** Selamat mencuba ****

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...