Wednesday 30 May 2012

Spageti goreng Tom Yam


     Semasa joging dah terfikir nak habiskan baki spageti yang telah direbus baru-baru ini. Dapat idea yang pernah dibuat iaitu goreng letak pes tom yam. Saya suka tom yam. Masam adunan dengan rasa spageti yang kenyal. Wallah !

    Balik sahaja saya teruskan keluarkan bahan-bahan. Kiranya macam rancangan apa tah namanya ( pernah tengok sekali jer ) di channel Astro TLC. Masak dalam masa 5 minit sahaja. Haha.

    Tumis bawang putih cencang bersama 3 biji lada api sampai naik bau. Masukkan daun lipau purut yang dibuang tulangnya. Masukkan satu sudu pes tom yam bersama sedikit air untuk tidak menghangitkan pan. Maklumlah masak dalam 5 minit sahaja maka idak ler perlukan api yang slow..hehe tapi tak ler kuat sangat yer coz nanti tak sempat nak potong bahan lagi, nak campak dan kacau lagi.

   Masukkan garam dan serbuk perasa siap-siap dan spageti. Kacau sebati. Kemudian masukkan chic ball dan filamen. Kaup balik dan akhirnya perah limau nipis siap-siap dalam pan. Selalunya masuk falam pinggan baru perah tapi saya nak rasa limau tu sebati.

    Siap dan letak dalam dua pinggan. Makan bersama mak sebab kami dua beranak memang tak makan nasi untuk dinner. Namun mak share gak dengan adik sebab tadi budak tu tak makan nasi lagi sebab nyibuk siapkan homework yang berlambak bagai.

    Mudah dan ringkas. Hanya dalam masa 5 minit..hehe.

*** Selamat mencuba ***


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...