Sunday 27 May 2012

Spageti Olio mudah


    Tiap-tiap hari spageti. Takpe la janji ada makanan. Halal lagi :) Ini adalah menu simple time kenduri-kendara yang mana tengahari memang gantung periuk belanga. Sebelah petangnya iaitu merangkap makan malamnya meja kosong..hehe.

   Spageti lebih yang telah direbus kelmarin masih ada dalam peti ais. Saya beli lagi sepeket dan tambah lagi suku untuk menu makan malam waktu petang kami sekeluarga. Tersilap beli spageti Angel Hair. Lantaklah yer asalkan sama rope.

   Ala-ala spageti olio yang dimodified pastinya. Ini K.Ngah punya permintaan kelmarin apabila melihat lebihan spageti breakfast. Permintaan yang simple dan mudah memang ler K.Long boleh laksanakan yer manakala yang renyah tu berbulan ler jawabnya..hehe.

Bahan-bahan :

Spageti ( rebus dalam air mendidih yang diletak garam dan minyak - toskan jangan di curah air )
Bawang besar ( dadu )
Bawang putih ( dadu )
Lada benggala ( potong panjang )
Asparagus ( kebetulan murah kat Tesco )
Ayam ( dadu dan perap sekejap dengan garam dan lada putih- goreng ala-ala grill dengan minyak sedikit dahulu dan angkat )
Tomato ( dadu )
Daun bay sehelai
Garam
Serbuk perasa Hilal

Caranya :

Tumis layu bawang besar. Masukkan bawang putih, daun bay, asparagus, lada benggala, garam, serbuk perasa, serbuk lada hitam dan spageti. Gaul rata. Masukkan tomato dadu dan ayam grill. Siap dan hidang panas.

   Kebetulan petang ini kami makan dengan susu mangga beli kelmarin. Sedap. Untuk sayur-sayuran pelengkap gizi seimbang dalam hidangan ini u olls boleh ler tukar ikut suka hati dan ikut apa yang ada dalam peti ais yer.

*** Selamat mencuba. Mak kata, " Masak ini mudah sebab bukan ia buat kita tapi kita buatnya. " ***

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...