Wednesday 30 May 2012

Sup pasta tomato


     Tiba-tiba semalam kelaparan semasa menonton Master Chef Selebriti. Bukan kerana masakan selebriti - selebriti tersebut namun baru sedar bahawa pada waktu petang hanya makan sepotong Kek Coklat Indugence yang mak buat. Mana tahan beb malam doh ler tak makan :)

    Maka keluarkan pasta, rebus bersama mix vege. Angkat dan tos. Tumis cencangan garlic 2 ulas. Masukkan cencangan sebiji tomato, sehelai daun bay bersama sos tomato, serbuk lada hitam, garam dan sedikit gula untuk menyeimbangi masam tomato.

    Last but not least masukkan chic ball bersama filamen. Akhirnya masukkan pasta bersama mix vege tadi. Rasakan. Sendukkan ke dalam dua mangkuk. Satu untuk saya dan satu untuk mak sebab yang lain-lain telah dan sedang makan nasi. Cukuplah kenyang sekadarnya pada waktu malam tahan tak sampai 4 jam untuk tidur. Sebaik-baiknya makanan malam perlukan 4 jam untuk dihadam menjadi tenaga dsbnya. Jika kurang dari itu maka makanan akan bertukar menjadi lemak kerana tidur tidak memerlukan pergerakan yang banyak.

    Telah beberapa kali saya sediakan sup pasta tomato ini. Selain dimakan begitu sahaja, saya juga suka makan dengan garlic bread yang juga saya sediakan sendiri dengan sapuan mentega, garlic dan daun oregano lalu dibakar.

    Jika hendak dicecah garlic bread saya lebih suka tumiskan bawang besar didadu kerana saya suka rasa manis bawang besar bersama roti ranggup tersebut.

    Simple tapi sedap. Anggaran masa menyediakannya lebih kurang menyediakan maggi yang ditumis.

*** Selamat mencuba ***

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...