Friday 11 May 2012

Pizza kraker

Dinner makan waktu petang
     Dinner pada petang ini adalah pizza kraker bersama salad. Dalam peti sejuk ada lebihan daging cencang buat pasta bakar untuk sepupu pada minggu lepas. Maka untuk menghabiskannya terfikir nak buat resepi yang terliur sejak waktu kecil dahulu. Resepi yang terdapat dalam majalah masakan mak itu memang mengamit nafsu untuk mencuba. Dewasa ini baru berkesempatan untuk mencubanya..ngee..ngee.

     Jujurnya jika melancong saya suka derhaka pada GPS. Waktu memasak pula saya derhaka pada resepi..hehe. Jadi resepi ini bukanlah 100% dari buku resepi tersebut kerana saya mengubahsuainya lebih kurang dengan pasta bakar.

     Lada putih saya tukar dengan lada hitam. 6 biji telur saya kurangkan dengan 3 biji telur untuk kurangkan kolesterol. Saya tambah vege mix untuk sempurnakan gizi dalam hidangan ini serta saya tambahkan daun bay dengan oregano. Jadinya pizza kraker ini 90% sudah jadi pizza omputih.cumanya tak letak cheese jer..eheh.

Topping
Bahan untuk topping :

Daging cencang satu ketul
 ( saya guna jenama Ramly. Packing baru yang mudah guna. Terdapat 2 ketul di dalamnya )
Vege mix
2 biji bawang besar
Tomato puri
Daun bay ( takde pon takper )
Serbuk lada hitam
Garam
Serbuk perasa ( saya guna hilal )

Caranya :

Tumis bawang besar sehingga kekuningan. Masukkan daun bay. Masukkan daging cencang. Masukkan tomato puri. Kemudian vege mix, garam, serbuk lada hitam serta serbuk perasa. Kacau sebentar dan angkat.

Krim kraker ( sebarang jenama )
Bahan kulit ( ke nak sebut apa ek ??? ) :

32 keping biskut krim kraker
4 sudu kecil susu tepung dibancuh dengan 2 cawan air panas
 ( saya guna susu fresh 1 cawan + 1 cawan air panas )

Caranya :

Patah-patahkan biskut ke dalam susu ( saya masukkan sekeping-sekeping kerana biskut cepat lembik )

Siramkan telur + taburkan oregano
Cara melapis :

Masukkan biskut ke dalam loyang. Kemudian lapiskan dengan topping. Ulang lapisan sehingga biskut dan topping habis. Last sekali siram dengan 3 biji telur yang telah dipukul. Taburkan oregano. Bakar dalam oven selama 30 minit @ sehingga masak ( saya suka jika garing sedikit )

*** Selamat mencuba ***

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...