Sunday 27 May 2012

Spagetti goreng bolognese simple


    Ini kelmarin punya breakfast. Makan berdua dengan mak setelah adik ada aktiviti di sekolah dan K.Ngah pula telah bakar sosej, hashbrowns bersama roti sebagai breakfastnya.

    Roti hanya tinggal 3 keping untuk K.Ngah maka tidak ada apa untuk dijamah untuk breakfast. Oat dan susu ada namun hari cuti saya selalu skip dari makanan rutin breakfast itu..yuhuuuuu. Sekali-sekala maa.

   Kerodek punya kerodek saya terjumpa spagetti yang saya beli 2 bulan lepas. Maka direbus dan digoreng simple sebegini. Wallahh..simple tapi sedap dan kenyang.

   Untuk pengetahuan u olls saya adalah penggemar spagetti dan pasta. Sebabnya adalah ia mudah disediakan, boleh dipelbagaikan, sedap, cepat kenyang dan lambat lapar jika dimakan. Selain itu ia lebih baik dari nasi kerana kurang kanji terutama yang serat dan organik. Fuhh !!! terbaik untuk yang menjaga kesihatan dan menjaga badan seperti saya :)

   Ok untuk resepi modified ini teramatlah mudah untuk menyediakannya. Orang yang tak berapa rajin memasak boleh memasaknya kerana tak perlu berlama-lama di dapur. Ini kerana saya juga kurang suka berlama-lama di dapur sebab itu surrender untuk menyediakan masakan tradisional melayu. Maaf ceq noh wahai ibu-ibu dan bapak-bapak seMalaya..huhu

Bahan-bahan :

Spagetti ( rebus dalam air mendidih yang diletak garam dan minyak zaitun - time ni letak minyak jagung jer )
Bawang besar sebiji
Daun bay sehelai ( ada jual di Tesco - sepeket setahun boleh guna jika rajin masak )
Tomato sebiji ( dadu )
Tomato sos
Oregano ( juga ada di Tesco - boleh guna 2 tahun jika jarang masak..hehe )
Sosej ( ikut suka - rembat satu sosej K.Ngah..hehe )
Garam.
Serbuk perasa Hilal
Sedikit lada serbuk

Caranya :

Tumis bawang besar dalam minyak zaitun ( saya guna minyak jagung ). Masukkan daun bay. Masukkan tomato dadu. Kacau sampai layu. Masukkan tomato sos ( sepatutnya tomato puri tapi nama pon saya modified ikut apa yang ada di dapur..ahaks ). Masukkan garam, serbuk lada serta serbuk perasa. Lastly masukkan spagetti serta sedikit oregano. Kacau sebati. Angkat dan hidang panas.

   Cukup la tahan perut sampai makan kenduri jiran jam 2 petang kelmarin. Syukur atas rezeki Allah Taala.

*** Selamat mencuba. Tidak ada alasan tak nak masak kerana masak ni bukanlah susah mana :) ***

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...